søndag 5. november 2017

En god mamma.

Hva er det som avgjør om du er en god mamma eller ikke?
Det kan være så mangt, men viktigst av alt tenker jeg er kjærlighet og omsorg. Morskjærligheten måles iallfall ikke i penger eller materielle goder.

Astrid Lindgren sa: gje barnen kjærleik, mer kjærleik og enda mer kjærleik. Så kommer folkvettet av seg sjelv.

Og jeg tenker at det var veldig bra sagt.
Barnet må vite og stole på at du er der, uansett. At kjærligheten er ubetinget. Og det gjelder om du bor i samme huset, har to hjem eller en av foreldrene bor et stykke unna. Sånn som i vårt tilfelle.
Mine barn vet at de kan ringe og snakke med meg uansett. Kan jeg ikke ta telefonen akkurat når de ringer, ringer jeg tilbake. Jeg elsker de høyere enn livet, uansett om jeg er sammen med de hver dag eller vi ses mer sjelden. Om de er små eller store. Jeg er så stolt av de at jeg nesten sprekker. Og hadde gitt alt for å kunne skåne de for alle utfordringer som kommer i livet. Som feks at mor flytter vekk, fordi alt er for vanskelig på et sted. Jeg ønsker vi kunne vært sammen hver dag, gitt de ett hjem. Eller at jeg hadde masse penger og kunne kjøpe alt de har lyst på, alt alle andre har. Alle andre som ikke har mange søsken, som har foreldre som bor sammen og har gjort det i mange år.

Hva er det som gjør det så enkelt å dømme hverandre, hva vet vi om den andres situasjon? Ikke noe....!! Hva er det da som gir oss rett til å mene og si noe om hvordan man er som mor. Er ikke alle en god mor på sin måte, eller er det en fasit?
Hvis det er en fasit er det INGEN som får alt rett, INGEN. Og hvis det er en fasit, burde det være Astrid Lindgren sine ord.
Hvis det er en fasit og alle hadde vært like, hva hadde da vært unikt med mamma?
Men viktigst av alt: alle foreldre gjør så godt de kan, de handler i beste meninger og elsker ungene sine. Fattig eller rik, utdannet eller ikke, frisk eller syk, skilt eller ikke.
Og jeg vet at jeg gjør så godt jeg kan, uansett hva andre sier. Selv om jeg noen ganger tviler og tenker at ungene mine sikkert kunne fått en bedre mor.
Da er det godt å høre av ungene at du er best. Den beste av alle, fordi du er mamma❤


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar